MONARK CZ M300

 

Förre Ägare Åke Jonsson Östersund sålde motorcykeln till mig sommaren 2012, helt fel att köpa cykel den sommaren..
Detta är enligt vad Åke skrivit i Jämtlands Veteranbilklubb hemsida under Monark CZ M 300
Han köpte cykeln på en veteranmässa i Sundsvall på Bergsåker våren 2003 av en mc-renoverare från Bollstabruk.
1950 årsmodell Cz-motorn är på 150 cc, 6 hkr, vikt 87 kg, typbesiktigad för 2 pers, samt för alltid
Den ende ägaren för Åke har som framkommit varit en agronom som registerade den första gången 1951 i Örebro län.
Sedan blev det Uppsala några år för att så småningom hamna i Kramforstrakten.
Ägaren/agronom körde med cykeln fram till 1966 då han ställde av den mot en tall på en villatomten med
en militärpressening över sig.
Där stod den i 36 år och hittades 2002 av mc-renoveraren från Bollstabruk, som gav den nytt liv,
Enligt Åke Jonsson

Motorcykeln har och alltid varit svårstartad när den har körts riktigt varm. Pratade med andra
Monark CZ ägare och det hör till. En har byggt en bakelit isolering för förgasaren så att inte ånglås,
skall uppträda. Enligt dom som kan det här är det tändspolen, som när den blir varm tappar isolering.TESTING
Nu är det svårt eller omöjlig att hitta en ny. Så jag tog ett tipps från Jim Lundberg i
Stora TVÅTAKTSBOKEN under 2.5 Utanpåliggande tändspole, och så blev det...Se bilder beskrivning Klicka här

 

 

Ramen gick av vid en resa till Lit en resa på 5 mil. Motorcykeln började att vingla konstigt och i sakta mak
tog mig hem. Där upptäcktes en gammal lagning, har gett med sig. Sönderplock och bortslipning av mässinglod
ett rör svarvades till rätt dim.Först borrades två hål i ramen och hylsan slogs i. Svetsades fast och övre biten
slogsfast och under press svetsades fast. Sedan en svets runt och slipning.
Den gamla lagningen där rammlade hylsan ner i ramen.

 
 
 
 
 
 

TILLBAKA TILL HEMSIDA